onsdag 29 juli 2009

Pauline Gedge



En av mina absoluta favoriter i bokhyllan är Pauline Gedge´s Solens dotter.
Den handlar om farao Hatchepsut, som jag tidigare bloggat om (etikett; Egypten ).
Det är en romantisk skildring om en uomo universale ( som faktiskt var en donna universale ) som med mod och verklig skicklighet tar makten från eliten och sätter faraokronan på sitt eget huvud.
Jag var bara tonåring då jag första gången läste denna roman och den fastnade. Kanske för att man som ung kvinna får väldigt lätt att identifiera sig med huvudpersonen. Jag bara väntar på att Hollywood skall finna denna roman ( samt Sagan om Isfolket ) och göra storslagen film om den. Som vuxen kan man tycka att det är överdramatiserat och stotsvulstigt men försök att låta er ryckas med och ta inte historien bokstavligt utan mer som en saga så är den helt underbar.
Det sägs att man äntligen funnit Hatchepsuts kropp som nu finns på Egyptiska Museet i Kairo ( måste läsa vidare om detta ).

Pauline Gedge som föddes 1945 i Nya Zeeland har skrivit flera historiska romaner, bland annat dessa på bilderna; The Twice born & Seer of Egypt. Dessa har jag ännu inte varken lyckats att få tag på eller läsa.
Den tolfte förvandlingen, Skriften från Sakkara, Drömmarnas hus & illusionernas hus har däremot passerat på läslistan och de var läsvärda men inte i lika stor utmärkelse som Solens dotter som är en klart minnesvärd bok.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar