onsdag 4 augusti 2010

Skördetider och inlagd ättiksgurka

I helgen skördade vi såväl en handfull tomater från växthuset samt årets första kantareller. Barnen fullkomligt vräkte i sig av såväl frukt ( den som fanns ) som svamp.
Jag passade också på att lägga in Västeråsgurka i ättika och socker. Om ett par dagar får vi se om den blir lika bra som den brukar. Jag har stora förhoppningar!

Mormors ättiksgurka;
Till 2 kg gurka tar du 2 dl salt till det vatten som täcker de renskrubbade gurkorna under 24 timmar.
Efter ett dygn i saltvatten skär du gurkorna ( gärna med räfflad kniv) samt lägger i rena glasburkar tillsammans med 2 msk gula samt 2 msk bruna senapsfrön, 10 dillkronor,1 kg socker samt 2½dl ättiksprit (12-14%)

Smörstekta kantareller och sirapslök till lövbiff och någon form av potatis är en klassiker hemma hos oss.

Vi ses i skogen ( eller på färgaffären...vi målar...fortfarande!!!!)

Petra

3 kommentarer:

  1. Kom in här när jag googlade på inlagd gurka. Jag har aldrig lagt in gurka själv så är ny på detta. Hur länge skulle du säga att den håller sig, om man går efter detta recept? Kan man göra nu och äta till jul?

    SvaraRadera
  2. Det fungerar om du har rena burkar och förvarar svalt!

    SvaraRadera
  3. Hej jag gjorde detta i september 2012 har fortfarande kvar och äter dessa underbara 2013 09 07:)

    SvaraRadera