måndag 11 januari 2010

Camillas saftiga morotsbullar


Efter ett dygn med fruset vatten och kokonster i form av snösmältning i kastruller på gjutjärnskaminen i sovrummet ( för att ordna vatten till hästarna bla ) så har vattnet återvänt i kranarna och jag kan åter laga mat och baka. För att inte tala om spola, duscha, diska,skura, tvätta, koka och allt annat vi använder vatten till.
För att fira så slog jag till och bakade ett recept som jag fått av min kollega Camilla. Det blev mycket lyckat och så lurar jag i familjen lite nyttig morot till frukosten!! Tack Camilla, dessa kommer bli en favorit i receptblocket.
Morotsbullar, 24 st
2 stora morötter, c 200 g
50 g fast margarin/ 0,5 dl flytande margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ tsk salt
2 msk sirap/socker
13-24 dl rågsikt/vetemjöl/vetemjöl special
1. skala & finriv morötterna
2. smält margarinet och ljumma mjölken till 37 grader.
3. smula sönder jästenoch rör ut i lite av degspadet. Tillsätt allt degspad och övriga ingredienser.
4. Arbeta ihop en deg som skall jäsa övertäckt i 30 min.
5. Knåda degen och forma 24 runda bullar som skall jäsas i 30 min innan gräddning 10-12 min i 225 grader.
6. pensla bullarna med vatten och låt avsvalna under bakduk.
Smaklig spis!
Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar