tisdag 7 juli 2009

Drottning Hatchepsut

Redan tidigt fick jag upp intresse för historia och arkeologi. Jag läste Antikens Historier av Alf Henriksson som nöjesläsning redan i mellanstadiet. Jag blev först fascinerad av de svenska asagudarna och därefter de grekiska gudarna och gudinnorna sedan naturligt nog Roms historia och mytologi. Då jag sedan kom till den egyptiska mytologin blev jag fast! Sedan högstadiet och efter att ha läst Pauleine Gedges "Solens dotter" om drottning Hatchepsut hade jag som mål att en gång komma till Luxor och till Deir el Bahri för att se Senmuts arkitektoniska underverk; Hatchepsuts gravtempel. I början av 1990-talet var jag faktiskt där och blev kanske mer tagen av denna plats än av Kairo och pyramiderna i Gize då man trots tidens tand kan ana hur denna plats en gång tett sig samt betydelsen för denna mäktiga kvinna som spelade ut maktens elit och själv satte på sig kungakronan som man......
Under början av detta milennium har jag haft det stora nöjet att läsa Egyptisk historia och religionshistoria i Uppsala och Lund. Framförallt i Uppsala uppskattade jag studierna och föreläsningarna, speciellt Dr Geffrey Metz.

Drottning Hatchepsut var kvinnlig regent som regerade Egypten 1490-1468 f.Kr. Hon var dotter till Totmes I och hans stora gemål Ahmes. Hon blev såsom traditionen bjöd bortgift med sin halvbror, Totmes II, som var son till en mindre betydande gemål. Hon regerade om inte i namnet så i praktiken under sin makes levnad och satte själv kungakronan på sitt huvud då styvsonen, Totmes III, skulle efterträda sin far. Det var väldigt ovanligt att kvinnor regerade i sitt eget namn trots att arvsrätten till tronen gick genom kvinnolinjen, dvs en dotters make hade större rätt till tronen än sonen! Ergo gifte de egyptiska prinsarna sig med sina systrar...Hon lät avbilda sig med det traditionella lösskägget som de manliga faraonerna hade och lät utropa sig under manliga titular. Hennes rådgivare, Senmut, sades även vara hennes älskare...Då hon sedmera gick över till den västra stranden ( läs; dog ) lät efterträdaren ta bort hennes namn på flera betydande monument. Och att detta var att straffa Hatchepsut hårt då de gamla egyptierna trodde att om en tanke, tro eller idé ( såsom ett namn ) fanns kvar så levde även personen eller tron vidare. Det fanns inget sant eller falskt bara grader därav.
Detta är en kvinna att minnas......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar