onsdag 24 augusti 2011

Skolstart och aroniabär

Tinda började första klass i måndags med en tidigare kollega som fröken. Hon var inte sådär jättesugen på att starta riktiga skolan då hon hade hört att då får man LÄXOR! Fröken lugnade min lilla tjej redan innan samlingen på skolgården; -)
Skolstarten var en BLÖT tillställning med många paraplyer och regnkläder.
Min skolstart innebar att jag hittade aroniabär planterade runt paviljongen utanför skolan där jag skall jobba detta läsår. Några dagar tidigare hade grannen introducerat mig för dessa bär och jag hade införskaffat en liten ynklig buske. Nu fick jag möjlighet att bjuda in honom till skolan för att skörda bär som växte i mängder!
Jag plockade under en lunchrast ett femtal liter bär som jag kokade gelé på. Grannen berättade att det är en ypperlig smakförstärkare i grytor och såser, vilket jag redan provat och kan intyga.
Här kommer några recept baserade på aroniabär;
Aroniagelé
1 kg bär
3 dl vatten
900 g socker per liter avrunnen saft
3-4 tsk pektinpulver för gelé/certo
1 krm citronsyra
3 msk socker
1. Skölj och rensa bären. Koka bär och vatten c 15 min.
2. Sila saften genom silduk, mät upp den avrunna saften. Låt koka upp och skumma noga.
3. Blanda pektin, citronsyra, 3 msk socker. Rör ut i lite av den avrunna saften och blanda sedan ut i resten av saften.
4. Häll gelén i noggrannt rengjorda burkar, fyll till bredd en. Låt stå till nästa dag.
5. Paraffiniera och täck med lock.
Aroniasylt med smak av konjak
1 l aroniabär
2 dl vatten
4½dl socker
1 bit hel kanelstång
½tsk citronsyra
2 tsk vaniljsocker
2 msk konjak
½ krm natriumbensoat
1. Skölj och rensa bären. Lägg i en gryta med vatten och kanelstång. Låt koka på svag värme i c. 20 min. Tillsätt socker ocj koka i ytterligare 10 min.
2. skumma sylten väl. Rör i citronsyra, vaniljsocker och konjak. Tillsätt natriumbensoat.
Trevlig höst,
Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar