lördag 8 maj 2010

Franska Macrons

Franska Macrons

Då kalendern visar maj men termometern och vindarna säger mars så kollar jag & barnen andra aktiviteter än de som finns utomhus. Kan hända att vi testar Leila Lindholms recept på Macrons-jag vet att min morfars ( en av en syskonskara på 16-med samma mor! Min morfars mor var en dundertant!) ena brors fru brukade baka dessa i enkel variant. Hon kallade dem för Macroner.









Macrons skall vara sega med fyllning i mitten.

Grundrecept Mandelkakor;

4 st ägg från frigående höns
½ dl socker
150 g skållad & malen sötmandel
4 dl florsocker



Grundrecept smörkrämsfyllning;
100g smör
1½dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1 ägg från frigående höns
några droppar karamell/hushålls färg av valfri färg



Hallonmacrons; röd hushållsfärg samt 2 msk hallonsylt


Choklad & hasselnöts macrons; 125 g hasselnötter ( ist f mandel), 2 tsk kakao i kaksmeten, 2 msk Nutella samt 1 msk kakao i fyllningen.

Violmacrons; röd+blå hushållsfärg samt violessens


Gör så här;
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2.Vispa äggvitor på låg hastighet och öka efter hand.
3. Tillsätt socker lite i taget tills du fått en toppig maräng.
4. Blanda försiktigt ned florsocker och mandel.
5. Spritsa ut smeten till 50 runda klickar stora som 5-kronor på bakplåtspapper.
6. Låt macronerna vila i 15 min för att förhindra att de spricker innan du sätter in dem i ugenen.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 min.
8. Låt kakorna svalna på sval plats.

Smörkräm;
9.Vispa smör, forsocker & vaniljsocker fluffigt.
10. Vispa ned äggulan.
11. Vispa i hushållsfärg samt essens.
12. Spritsa ut krämen på undersidan av en kaka och lägg på ytterligare en kaka som lock.


Smaklig kaffetår,
Petra

PS: Se så tjusiga Hallon Macrons blev, sega och goda blev de också ! DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar